Як швидко вивчити складний вірш та виразно розповісти його

Підготували п'ять дієвих порад, які допоможуть вивчити будь-який вірш, краще зрозуміти його та виразно розповісти у класі чи на шкільному заході.

Бувають вірші, які можна запам'ятати легко і швидко. Але бувають і такі, над якими знесилено просиджують не одну годину навіть школярі з доброю пам'яттю. Якшр тобі потрібно вивчити такий вірш, скористайся нашими порадами.

Порада перша «Послухай, як звучить вірш»

Завжди читай вірші вголос. Так тобі буде легше відчути ритм і риму, на які ти зможеш спиратися, розповідаючи вірш у класі.

Якщо відчуваєш, що вірш складний і ти не можеш ритмічно прочитати його, пошукай аудіо- чи відеоверсію на Youtube. Багато творів шкільної програми начитано професійними дикторами, які вже зробили частину роботи за тебе. Наголоси та акценти у записах розставлені саме там, де потрібно.

Яких помилок потрібно уникати: ця порада нічого не дасть, якщо ти читатимеш швидко і монотонно. Намагайся читати виразно, уявляючи, що перед тобою є слухачі, яким ти маєш донести настрій кожного рядка.

Порада друга «З'ясуй, що мав на увазі поет»

Знайди у тексті слова, значення яких тобі невідоме або викликає сумніви. З'ясуй, що означають ці слова. Логічне і зрозуміле речення запам'ятати значно легше, ніж набір звуків.

Наприклад, у поезії І. Я. Франка «Каменярі» у школярів викликають питання такі слова:

«...І руки в кождого ланці, мов гадь, обвили,
І плечі кождого додолу ся схилили...»

*ланці — ланцюги, кайдани, гадь — змії (гадюки)

«...Бо вам призначено скалу сесю розбить».

*сесю — ось цю

«...І п’ядь за п’ядею ми місця здобували...»

*п'ядь — давня міра довжини, що дорівнювала відстані між великим і вказівним пальцями (мала п'ядь) або між великим пальцем і мізинцем (велика п'ядь).

«...Твердий змуруємо гостинець і за нами
Прийде нове життя, добро нове у світ».  

*гостинець — велика дорога, широкий битий шлях із упорядкованою проїзною частиною.

Порада третя «Пригадай все, що знаєш про віршовані розміри»

Розмір — ритмічний малюнок вірша. Більшість віршів зі шкільної програми написані ямбом. Зокрема, віршований розмір «Каменярів» — шестистопний ямб. Це двоскладова стопа із наголосом на другому складі. Увесь час прослідковується чергування ненаголошеного та наголошеного складів:

я  БАчив  ДИВний СОН. НеМОВ  пеРЕдо МНОю
БезМІРна, ТА пусТА, і ДИка ПЛОщиНА.

Проаналізуй «пульсацію». Виписавши її, як у прикладі вище, ти зможеш безпомилково розставляти акценти, а отже — легше запам'ятаєш вірш і виразніше розповіси його.

Порада четверта «Зрозумій структуру вірша»

Окрім віршованого розміру, важливою є також його структура. Звернемося до «Каменярів». Кожна строфа цього твору — п'ятивірш із класичною схемою римування абааб: перший рядок римується з третім та четвертим, а другий — з п'ятим.

«I всi ми вiрили, що своїми руками — а
Розiб’ємо скалу, роздробимо гранiт, — б
Що кров’ю власною i власними кiстками — а
Твердий змуруємо гостинець i за нами — а
Прийде нове життя, добро нове у свiт» — б

Коли ти розумієш структуру, тобі буде легше пригадати наступний рядок — мозок сам підказує, що після першого рядка йде другий, який з ним не римується, потім 3—4, які римуються з першим та між собою. І, нарешті, закінчується строфа рядком, який римується з другим.

Порада п'ята «Побудуй історію»

Більшість віршів зі шкільної програми переповідають історії. Зрозуміти та запам'ятати перебіг подій такої історії особливо корисно, якщо ти намагаєшся вивчити великий за обсягом віршований твір. Як зразок використаємо ще раз вірш «Каменярі»:  

1. Вірш починається рядками:

«Я бачив дивний сон. Немов передо мною
Безмірна, та пуста, і дика площина...»

(1 п'ятивірш)

2. Автор змальовує образ каменярів:

«У кождого чоло життя і жаль порили,
І в оці кождого горить любові жар...»

«У кождого в руках тяжкий залізний молот,
І голос сильний нам згори, як грім, гримить...»
(2–3 п'ятивірш)

3. Описана праця каменярів, її значущість:

«І всі ми, як один, підняли вгору руки,
І тисяч молотів о камінь загуло...»

«...І п'ядь за п'ядею ми місця здобували...»

«...Що аж тоді підуть по сій дорозі люди,
Як ми проб'єм її та вирівняєм всюди...»

(4–6 п'ятивірш)

4. Автор розкриває подвиг каменярів:

«Та слави людської зовсім ми не бажали,
Бо не герої ми і не богатирі».

«І всі ми вірили, що своїми руками
Розіб'ємо скалу, роздробимо граніт...»

«...Та сльози, ані жаль, ні біль пекучий тіла,
Ані прокляття нас не відтягли від діла...»  

(7–10 п'ятивірш)


5. Завершальна думка вірша:

«Нехай прокляті ми і світом позабуті!
Ми ломимо скалу, рівняєм правді путі,
І щастя всіх прийде по наших аж кістках».

(11 п'ятивірш)

Такий сюжетний аналіз допоможе запам'ятати порядок строф у вірші, а ще підкаже, де варто зробити акцент, щоб краще передати настрій, донести думку автора.

Повторимо ще раз

Отже, щоб швидше вивчити складний вірш, потрібно виконати п'ять дій:

  • Виразно та голосно прочитати вірш або прослухати, як його читають у записі.
  • З'ясувати значення невідомих слів, виразів.
  • Знайти «пульс» — визначити розмір вірша.
  • Зрозуміти структуру — визначити, як пов'язані рядки, як вони римуються.
  • Скласти сюжет, запам'ятати, скільки строф входить до кожного сюжетного блоку.

Якщо бути терплячим та наполегливим, можна вивчити будь-який вірш. А наші поради допоможуть тобі зберегти багато часу і перетворять запам'ятовування на цікаву спецоперацію з чітким планом дій. Отож, досить приготувань — дій!