Як швидко вивчити таблицю множення?

Вивчення таблиці множення – одна з основ опанування математики. Саме таблиця множення стане базовим помічником, що значно спростить операції з числами та допоможе показати дітям найпростіші принципи й закономірності. 

Зазвичай таблицю заведено заучувати, втім, десять стовпчиків – чималий обсяг для учнів молодшої школи. Не дивно, що завдання здатне налякати дітей, які не бачать системи в рядах цифр, а всі рівняння здаються їм однаково складними. Як не розгубитися, вивчаючи таблицю множення, визначити обсяг найскладнішого матеріалу та знайти методику, що зробить вивчення ефективнішим? Про це ми й дізнаємося з нашої статті.  

Таблиця множення як гра для дітей

На вивчення таблиці множення можна витратити кілька місяців, а то й цілий рік. Безсумнівно, механічне зазубрювання правильних відповідей до сотні рівнянь – найбільш працеємкий, нудний та малопродуктивний варіант. Крім того, важко запам’ятати щось, чого не можна застосувати в реальному житті. Саме тому важливо показати учням, де і як таблиця множення стане у пригоді в домашніх справах. А допоможуть нам у цьому цікаві заняття.

«Використовуйте ігри. Аби дитина вивчила таблицю множення, її необхідно стимулювати. Наприклад, знайти настільні математичні ігри, купити арифметичне лото та грати з дитиною у сім’ї. Існують ігрові додатки на запам’ятовування таблиці множення, що можна запропонувати школяру. Не соромтеся їх використовувати, адже під час ігрового процесу запам’ятовування відбувається ефективніше»

Миронова Тетяна

Учителька молодших класів, авторка блогу, власниця сайту, присвяченого освіті.

Навчайтеся на онлайн-курсах «На Урок»
Оберіть клас:

1. Використовуйте малюнки

Зазвичай таблиця множення вивчається у молодшій школі. А діти у цьому віці обожнюють розмальовки та краще навчаються за використання не абстрактних, а конкретних, візуальних та емоційних образів. Запропонуйте учням намалювати паркан, що складається: з дошок, горизонтальних перекладин та цвяхів. Аби прибити 1 дошку на 2 горизонтальні перекладини, необхідно два цвяхи. Таким чином, додаючи по дошці ви можете візуалізувати всі рівняння у таблицях на 2 та 4 (в останньому випадку варто повідомити дітям, що для міцності паркану ви використовуєте не один, а по два цвяхи на дошку).

2. Шукачі скарбів

Альтернативний спосіб вивчити множення – таблиця Піфагора, що являє собою поле з цифрами по вісях Х та Y. Перехрестя двох стовпчиків дає клітину з цифрою, що і є відповіддю на рівняння. 

Використовуйте таблицю як поле скарбів, де під певними клітинами (їх на аркуші варто позначити жовтим) заховано піратське золото. Учні мають на швидкість викреслювати найбільш «прибуткові» клітини, вираховуючи, у яких місцях ховаються найбільші числа. 

Якщо це завдання здасться вам надто простим, то перетворіть таблицю на поле для гри у морський бій, де замість стандартних назв клітин ви називаєте числа відповідей на рівняння. 

3. Великий снігопад.

Ще одна ігрова вправа, яка навчить дітей не зубрити, але вираховувати відповіді та покаже альтернативний спосіб множення. Виріжте картки та розкресліть їх на клітини. Наприклад, картка, що відповідає рівнянню 3х4=12 повинна мати сторони з квадратами 3 на 4. Тепер візьміть білий аркуш та заклейте ним частину квадратів, але обов’язково таким чином, аби діти могли бачити кількість квадратів по ширині та довжині. 

Роздайте матеріали дітям та попросіть визначити загальну площу карток у квадратах. Звісно, перше бажання учнів – порахувати квадрати на папірцях, аби дізнатися відповідь на рівняння, втім, аркуш не дасть цього зробити. У процесі рішення учень або учениця мають зрозуміти, що не обов’язково кожного разу рахувати клітини – достатньо помножити довжину на ширину.

4. Битва квадратів.

Бажаєте покращити знання
або підготуватися до ЗНО?
Оберіть предмет:

Ще одна гра, яка вимагає швидкого визначення площі фігур за допомогою множення. Двоє гравців отримують папірець у клітинку та два кубики. Школярі по черзі кидають кубики та мають намалювати квадрат із тією кількістю клітин (кількість пишеться всередині квадрату), що дорівнює результату множення чисел на кубиках.

У кінці виграє той, хто захопить своїми квадратами найбільшу площу аркуша. Як варіант, кожному учню можна дати свій папірець та окрему пару кубиків, але обмежити час. У такому випадку учень, що за 5 хвилин вкриє квадратами найбільшу площу аркуша, виграє.

Практичні завдання для дітей на множення

Якщо клас вже вивчив таблицю множення і тепер необхідно перевірити знання учнів, використовуйте цікаві практичні завдання, приклади яких наведено нижче, а також, розробки з бібліотеки сайту «На Урок».

Перший аркуш пропонує учням заповнити пропущені секції у колах, другий – замалювати площу клітинок, яка визначається рішенням рівняння, а третє – віднайти правильне число, що допоможе замалювати картинку необхідними кольорами.

 

Нижче ви знайдете зразки контрольних робіт, завдань і таблиць, аналогічні до яких можна відшукати у бібліотеці:

  1. Матеріал з мультиплікаційними героями, що допоможе вивчити множення на 2.
  2. Таблиця, що допоможе вивчити множення на 8 та 9.
  3. Діагностична робота на множення чисел 8 і 9.
  4. Діагностична робота на множення чисел 6 і 7.

Як вивчити таблицю множення на пальцях

1. Чи можна вивчити таблицю множення у буквальному сенсі «на пальцях»? Чи існує такий метод?

На жаль, універсального методу не існує. Для кожної цифри або групи цифр необхідно використовувати свій підхід. Наприклад, метод ліку для 9 (таблицю множення на 9 дуже складно запам’ятати). Скільки буде 3х9? Покладіть долоні на стіл перед собою. Відрахуйте третій палець на лівій руці та загніть його. Тепер дивимося, скільки пальців зліва від зігнутого – два (це десятки). А скільки справа? Сім (це одиниці). Виходить число двадцять сім.

 

2. Як знизити стрес дітей під час вивчення таблиці? Адже діти бачать десять довгих стовпчиків. Такий обсяг роботи їх лякає.

Перш ніж почати вчити таблицю, запропонуйте учням зробити кольорову розбивку стовпчиків на зони. Покажіть, що деякі з секторів дуже прості – множення на 1 і 10. Їх можна розфарбувати зеленим. Трохи складніша зона – жовта. Це таблиці на 2 і 5. Синім розфарбуйте рівняння, що повторюються, й ті, які вивчаються за допомогою рим. Оранжевий – складні. Червоний та фіолетовий – найскладніші. Такий розподіл допоможе побачити проблемні місця, до яких на таблиці Піфагора відносяться лише п’ять рівнянь.

3. Як ще можна полегшити роботу із таблицею?

Перш за все – змінивши саму таблицю на більш функціональну. Сьогодні на більшості зошитів друкують стандартні десять стовпчиків, утім, для деяких дітей значно зручнішим буде використання таблиці Піфагора замість стандартних рівнянь. Остання дає більше можливостей для виявлення закономірностей і розуміння системи ліку. Так, якщо розділити таблицю Піфагора діагоналлю зліва вниз, то всі числа у верхньому правому трикутнику будуть дзеркальним відображенням чисел у лівому нижньому.

4. Чи варто повністю заучувати таблицю, чи краще вдатися до якихось інших методів?

Повне заучування є небажаним. Наша пам’ять побудована так, що під час зазубрювання використовує сусідню та вже вивчену інформацію, аби запам’ятати наступну. Через це під час опитування учень, який нібито чудово вивчив таблицю, губиться та починає пошепки повторювати стовпчик, аби дійти до потрібної цифри. Таблиця множення містить близько 5 складних рівнянь, які легше завчити, тоді як решту можна вирахувати нескладними операціями додавання і віднімання. 

5. Які елементарні закономірності у таблиці можна помітити?

Числа, що множаться на 1, лишаються без змін;

  • рівняння у таблиці на 5 закінчуються п’ятіркою або нулем;
  • рівняння на 10 закінчуються 0, а перша цифра – та, на яку множимо;
  • рішення до рівнянь на 5 наполовину менші ніж у прикладах на 10;
  • відповіді у таблиці на 9 можна вирахувати за правилом «перша цифра у двозначному числі збільшується на 1, друга зменшується на 1».
  • Якщо діти навчаться користуватись цими правилами, можна вважати, що половину таблиці множення вже вивчено. 
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!

Начайтесь з «На Урок»

Курс вже розпочався (ви ще можете записатись!)

Готуйся до незалежного оцінювання на нашому курсі. Ми даємо лише найнеобхіднішу теорію та вчимо розв’язувати завдання ЗНО усіх блоків!

Крачек Наталія

Викладач математики, стаж роботи – 12 років.
Знає про ЗНО з математики усе! Особистий результат на ЗНО-2020 — 200 балів!

Усі онлайн-курси «На Урок»

Рекомендуємо