Маркетинг – це слово звучить чарівно для багатьох. Ще б пак, адже працювати в цій сфері дуже перспективно та престижно. Та й рівню заробітної плати такого спеціаліста часто можна лише позаздрити. То чи варто дивуватися тій кількості випускників, які штурмуют виші, де навчають тонкощам маркетингу? Точно ні! Але що ж це за спеціальність та як стати маркетологом? Що допоможе побудувати успішну кар'єру в майбутньому? У нас є відповідь!
Що таке маркетинг? Це не просто створення яскравих рекламних кампаній чи проведення цікавих акцій за участі аніматорів чи навіть зірок. Це великий комплекс заходів, який включає аналіз ринку та конкурентів, прогноз споживчого попиту та побудову ефективної комунікації з цільовою аудиторією.
Якщо ж говорити простіше, то метою маркетингу є формування стійкого попиту на товари чи послуги компанії. Які його функції? Ця сфера діяльності включає декілька ключових напрямів:
1. Аналітика. Передбачає дослідження зовнішніх і внутрішніх факторів, які впливають на розвиток компанії:
- аналіз ринку, діяльність конкурентів, вивчення потреб цільової аудиторії;
- внутрішня діяльність компанії: наскільки корпоративне середовище відповідає запитам часу, як організація виглядає на тлі конкурентів.
2. Виробництво. Цей напрям відповідає за впровадження нових технологій у виробничий процес. Він має кілька складових: організацію закупівель, реалізацію товарів і послуг, складське зберігання тощо. Також вирішуються завдання з управління якістю та конкурентоспроможністю товару на ринку, контролю відповідності продукції стандартам якості.
3. Управління та контроль. Цей напрям відповідає за процеси планування маркетингових заходів в компанії. А ще включає інформаційну підтримку клієнтів і партнерів, управління ризиками.
4. Продажі. Ця функція включає все, що відповідає за формування цінової та товарної політики підприємства, розширення попиту на товари та послуги, освоєння нових ринків.
Особливості діяльності маркетолога
Ідеальний маркетинг – це не епізодичний продаж товарів, це ефективна технологія перетворення випадкових покупців на постійних клієнтів. Хто є вирішальною фігурою у цьому процесі? Спеціаліст з маркетингу! Тільки не лякайтеся, все не так складно та страшно, як може здаватися на перший погляд. Головне – впевненість у своїх силах. Тож хто такий маркетолог та що він робить? Аби розібратися в цьому, розгляньмо основні його обов’язки:
- Аналіз ринку збуту. Для правильної побудови комунікації необхідно визначити цільову аудиторію, якій може бути потрібен товар або послуга, вивчити купівельну спроможність клієнтів, їхні звички та вподобання.
- Конкурентна розвідка. Менеджер з маркетингу досліджує всі складові діяльності конкурентів: їх пропозиції, ціноутворення, рекламу, канали комунікації з клієнтами. На основі отриманих даних розробляється цінова політика та пропозиції компанії.
- Розбудова систему продажів. Для формування попиту та стимулювання збуту продукції маркетолог продумує ланцюжок маркетингових заходів (рекламні акції, презентацію товарів і послуг), оновлює асортимент продукції відповідно до потреб цільової аудиторії.
- Постановка завдань та контроль за їхнім виконання. Обов’язки маркетолога - це ще й організація співпраці з іншими фахівцями компанії: дизайнером, копірайтером, менеджером з продажів, SEO- і SMM-фахівцями тощо. А також він має звітувати керівництву про свою діяльність.
Тим, хто задається питанням «як стати маркетологом?» необхідно заздалегідь зрозуміти, що для опанування цієї професії доведеться вивчити багато нового! Так, люди, які обирають для навчання, а згодом і для роботи, таку спеціальність як маркетинг, мають розумітися на таких поняттях та інструментах:
- Ціна: витрати на виробництво та продаж товару, асортимент продукції, критерії вибору цільової аудиторії, політична та фінансова ситуація в країні. Найчастіше саме вартість товарів визначає рівень попиту.
- Збут: інструменти, що підвищують споживчий попит. Наприклад, яскрава обгортка товару, знижки, акції та інші заходи неабияк стимулюють інтерес покупців. Презентація продукції на виставках і ярмарках допомагає просунути новий товар на ринок.
- Реклама: онлайн- і офлайн-канали просування товарів і послуг. Для комплексного розвитку бізнесу бажано використовувати обидва напрями. Перший швидше та ефективніше працює зі споживчим попитом, другий – незамінний в брендингу компанії.
Цікаві напрями для роботи
Хто такий маркетолог ми вже з’ясували, а де можна працювати? Приємна новина: майже у всіх сферах ринкової економіки! Банки, промисловість, туризм, сфера продажів різного роду послуг та товарів, освіта, медицина – всім необхідні кваліфіковані фахівці! Сьогодні навіть виділені окремі категорії спеціалістів з маркетингу відповідно до їх обов'язків:
- інтернет-маркетолог: займається розробкою та/або просуванням веб-продукту;
- економіст: аналізує господарську діяльність, вивчає ринок, розраховує витрати, ризики, потенційний прибуток;
- аналітик: проводить аналіз ринку, оцінює рівень попиту і споживчого інтересу, розраховує актуальність нововведень;
- трейд-маркетолог: розробляє схеми для стимулювання продажів. Бере участь у плануванні презентацій, тренінгів, програм лояльності, знижкових систем, лотерей та інших заходів, що привертають увагу клієнтів;
- мерчендайзер: стимулює продажі за допомогою поліпшення зовнішнього вигляду продукту та його правильної презентації. Відповідає за організацію рекламних акцій, промо-кампаній.
Плюси і мінуси професії маркетолога
Усі, кого цікавить детальна відповідь на запитання «хто такий маркетолог», певно знають, що робота в цій галузі має чимало переваг, але чи задумувалися ви про «підводні камені»? А вони також є всюди і до них варто підготуватися заздалегідь.
Переваги:
- затребуваність;
- перспектива кар'єрного росту;
- високий рівень заробітної плати, яка майже не має меж. Найчастіше вона залежить від працездатності та креативності самого фахівця;
- гнучкий графік.
Недоліки:
- велика конкуренція (яка, до того ж, постійно зростає);
- необхідність уміти аналізувати великі обсяги інформації та оперувати ними (а це виснажує);
- ненормований робочий день;
- високий рівень відповідальності (помилки в аналізі чи неправильно розроблена стратегія загрожують серйозними фінансовими втратами);
- постійні стреси.
Без яких якостей не обійтися?
Чим відрізняється талановитий фахівець від звичайного? Природними здібностями та жагою до постійного самовдосконалення! Успішний має інше мислення, він рідко думає стандартами і стереотипами. До того ж він має бути дослідником, неординарно сприймати реальність та помічати безліч дрібниць. Ось 10 особистих якостей, які характеризують спеціаліста високого класу:
- організованість;
- аналітичний склад розуму;
- системне мислення;
- багатозадачність;
- вміння планувати та дотримуватися плану;
- креативність;
- емоційний інтелект;
- гнучкість;
- комунікабельність;
- вміння виступати на публіці.
Корисні поради для саморозвитку
Якщо вас цікавить маркетинг у якості професії, то не варто чекати! Готуйтеся заздалегідь:
- Приділяйте більше уваги вивченню математики, економіки, інформатики та англійської мови. Бо саме з цих предметів доведеться складати ЗНО, якщо ви прагнете вступити до спеціалізованого вишу. Так-так, без математики таки не обійтися (хоча ми чудово розуміємо, що вона далеко не всім дається легко!). Як підготуватися до зовнішнього незалежного оцінювання так, аби скласти його на високі бали? Тут вам допоможуть онлайн-курси з математики від «На Урок»! За допомогою досвідчених та кваліфікованих учителів ви зможете легко та швидко опанувати навіть дуже складні теми та дізнаєтеся, як розв’язувати найзаплутаніші задачі. Також ви дізнаєтеся маленькі секрети, які дозволять заощадити час та отримати максимальний бал на тестуванні.
- Грайте в «Монополію» та інші бізнес-гри.
- Читайте книги, у яких детально розбирається, що таке маркетинг. Особливу увагу радимо звернути на «Основи маркетингу» Філіпа Котлера, «Думай повільно ... вирішуй швидко» Даніеля Канемана, «На гачку. Як створювати продукти, що формують звички» Нір Еяль, Райана Гувера.
- Відвідуйте тематичні вебінари, конференції та курси (зараз можна легко знайти в мережі багато безкоштовних заходів, завдяки яким ви дізнаєтеся більше про таку спеціальність як маркетолог).
Де навчатися на маркетолога в Україні?
Маркетологами не народжуються, але ними можна стати. Як це зробити? Вибрати один із двох шляхів:
Шлях перший. Отримати профільну освіту після випуску зі школи у закладі вищої освіти за відповідною спеціалізацією. У ТОПі рейтингу найпопулярніших вишів України є як столичні ЗВО, так й університети інших міст. Серед них:
- Національний університет «Києво-Могилянська Академія»;
- Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
- Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана;
- Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»;
- Одеський національний економічний університет;
- Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця;
- Харківський інститут економіки ринкових відносин та менеджменту;
- Тернопільський національний економічний університет;
- Сумський державний університет.
Зверніть увагу: якщо у вас є бажання та можливість, можна обрати не лише навчання в Україні, а й спробувати вступити до закордонного університету.
Але насправді не обов'язково закінчувати ЗВО за відповідним напрямом (хоча це і є великим плюсом). Багато компаній приймають до свого штату працівників з дипломами з соціології, економіки, психології, математичного аналізу. Корисним бонусом до базових знань стануть іноземні мови та володіння різними видами програмного забезпечення.
Шлях другий. Опанувати професію самостійно. Існують численні курси та семінари, на яких детально розбирають, як стати маркетологом та дають багато корисної інформації. А ще не варто забувати про безліч блогів і сайтів, які ведуть відомі (і не дуже) спеціалісти з цієї сфери. Головне – бути впевненим, що це ваше покликання!
Усі прогнози свідчать: у наступні декілька десятиріч професія маркетолога буде залишатися на піку популярності. А розраховувати на особисту реалізацію та фінансовий успіх можна завдяки працьовитості, амбіціям та готовності вчитися!